چرا پوست  ما لکه دار می شود ؟
چرا پوست ما لکه دار می شود ؟
آگوست 12, 2017
ترک های پوستی بدن
درباره استرچ مارک یا ترک های پوستی بدن چه می دانید
آگوست 19, 2017
چرا پوست  ما لکه دار می شود ؟
چرا پوست ما لکه دار می شود ؟
آگوست 12, 2017
ترک های پوستی بدن
درباره استرچ مارک یا ترک های پوستی بدن چه می دانید
آگوست 19, 2017
درباره اسکارهای پوستی چه می دانید

درباره اسکارهای پوستی چه می دانید

زمانی که شما در نتیجه جراحی یا هر عامل دیگری، بخشی از بدنتان زخمی می شود، سلول های بدن شروع به تولید مقدار زیادی کلاژن می کنند تا محل زخم را ترمیم کنند در این زمان در محل زخم بسته به عمق و اندازه زخم، یک لایه گوشتی براق تشکیل می شود که به آن اسکار می گویند. پس همان گونه که متوجه شدید، تشکیل اسکار یک فرآیند طبیعی در بهبود زخم ها است و جالب است بدانید که از زمانی که اسکار شروع به تشکیل شدن می کند، حداکثر تا یک سال بعد، اندازه اسکار در حال تغییر است و پس از آن ثابت می ماند.

انواع اسکار های پوستی

به طور کلی دو نوع تقسیم بندی برای اسکارهای پوستی وجود دارد:

1-     تقسیم بندی براساس سن اسکار:

منظور از سن اسکار، کهنه یا تازه بودن اسکار است که بر روی روند بهبودی تاثیر دارد.

  • اسکارهای قدیمی:

در این دسته از اسکارها، چون اسکار کهنه شده است و رگ های خونی در آن ها وجود ندارد به همین دلیل رنگ آن سفید و بسیار رنگ پریده است. این نوع اسکارها سن تغییر خود را رد کرده اند و اندازه آن ها ثابت می ماند.

  • اسکارهای تازه:

این اسکار در زخم های تازه ایجاد می شود و به آن ها اسکار نابالغ هم گفته می شود. لذا رنگ آن ها قرمز رنگ است زیرا عروق خونی  در آن ها فعال است لذا اندازه آن ها همچنان در حال تغییر است.

2-    تقسیم بندی براساس شکل ظاهری اسکار:

همه اسکارها ظاهر یکسان ندارند و بسته به اندازه و عمق زخم و همچنین بستگی به دلیل بروز اسکار، شکل آن ها با همدیگر فرق دارد.

–         اسکارهای برجسته:

زمانی که سلول ها در محل زخم بیش از حد رشد کنند، سبب می شود که اسکار در آن محل برجسته شود که این نوع اسکار، خود شامل دو نوع است:

1-    اسکار کلوئید:

نوعی از اسکارهای نامنظم شکل که برجسته شده و حتی از زخم فراتر می روند و برجستگی آن ها به خوبی نمایان است.

2-   اسکار هایپرتروفیک:

این نوع از اسکارهای نیز برجسته هستند ولی از لیه های زخم، برجسته تر نمی شوند به خصوص این که پس از مدتی کمی مسطح می شوند و برجستگی آن ها کمتر می شود.

  • اسکارهای آتروفیک:

این اسکارها شبیه یک گودی فوررفته هستند که چاله هایی را در پوست ایجاد می کنند. در واقع همان حالت براق اسکار وجود دارد ولی این بار به صورت فرورفته.

  • اسکارهای هم سطح:

برخی مواقع اسکارها، دقیقا هم سطح پوست هستند و فقط از طریق رنگ، می توان آن ها را از پوست تشخیص داد به گونه که رنگ اسکار یا پر رنگ تر از پوست است (در زمان نابالغ بودن) و یا کم رنگ تر از پوست (در زمان بلوغ).

  • اسکارهای انقباضی:

این اسکار بیشتر در اثر سوختگی در بدن دیده می شود که در زمان بهبود محل سوختگی، اطراف زخم پوست جمع می شود و همین امر سبب می شود که اندازه پوست کم شود در نتیجه حرکت عضلات در آن نقطه برای فرد مشکل است.

حتما بخوانید :