عوارض لیزر موهای زائد

اگر شما هم جز آن دسته از افراد می باشید که با اصلاح و یا اپیلاسیون موهای زائد مشکل دارید بدون شک لیزر یک گزینه ی با ارزش به شمار می رود ولی عوارض لیزر موهای زائد بخش مهمی است که باید به آن توجه شود . امروزه لیزر موها یکی از متدهای آسانی است که در اغلب کشورهای جهان انجام می شود . لیزر کردن یک روش بسیار ارزشمند است که برای حذف موهای زائد صورت , پا , زیر بغل , ناحیه تناسلی و موارد دیگر استفاده می گردد . دقتی که در لیزر کردن موهای منطقه خاصی از بدن است آن را به یک روش کارآمد در میان افراد تبدیل کرده است ولی این کار می تواند نتایج منفی و مثبتی داشته باشد که توجه به آن بسیار حائز اهمیت است .

چه انتظاری در طول عمل لیزر موهای زائد باید داشته باشیم؟
قبل از اقدام به لیزر باید موهای منطقه مورد نظر را به مشاور و متخصص مربوطه نشان دهید تا تجهیزات لیزری مورد نیاز با توجه به رنگ , ضخامت و منطقه ی لیزر آماده گردد .

عوارض جانبی لیزر موهای زائد

معمولا درمان به وسیله ی لیزر ریسک خاصی ندارد ولی ممکن است برخی عوارض جانبی به همراه داشته باشد . استفاده از لیزر برای از بین بردن موهای اضافه ناخواسته شامل مقدار زیادی گرما برای سوزاندن است . این عمل می تواند باعث سوختگی پوست در برخی از افراد گردد . البته این سوختگی بیشتر در افراد با رنگ پوست تیره رخ می دهد زیرا پوست هایی با رنگ دانه تیره سوختگی را بیشتر به خود جذب می کنند . البته جای نگرانی نیست چون سوختگی ها خفیف است و گزارش هایی مبنی بر سوختگی های شدید تا به حال گزارش نشده است .
1 – عمل لیزر ممکن است باعث ایجاد Hyperpigmentation و یا Hypopigmentation گردد .
Hyperpigmentation به عمل تیرگی پوست بعد از لیزر گفته می شود . بخش لیزر درمانی باعث کاهش تولید ملانین در بدن شده که همانند واکنش بدن به زمانی است که حمام آفتاب گرفته می شود .
Hypopigmentation به اتفاقی که در پوست بعد از عمل لیزر اتفاق می افتد اشاره دارد جذب نور لیزر می تواند تولید ملانین را مهار کرده که این کار منجر به از دست دادن رنگ دانه می گردد .
2 – یکی از تاثیرات منفی لیزر موهای اضافه می تواند آسیب به چشم باشد بنابرین محافظت از چشم در طول فرایند بسیار مهم می باشد .
3 – خارش محل لیزر یک عارضه کاملا طبیعی در طول فرایند به شمار می رود که ممکن است در طول درمان و بعد از آن هم مشاهده شود ولی کاملا عادی بوده و جای نگرانی ندارد .
4 – قرمزی پوست اتفاق بعدی می باشد که چند روز پس از لیزر کردن نیز شاهد آن خواهید بود و حتی ممکن است به تورم در اطراف فولیکول نیز منجر شود .
5 – درد , سوزش و بی حسی از شایع ترین عوارض جانبی لیزر موهای زائد است که می توان آن را یک امر طبیعی در نظر گرفت .
6 – درمان به وسیله ی لیزر می تواند به پوسته پوسته شدن و تشکیل زخم در اطراف منطقه تحت درمان منجر شود . کبودی خفیف نیز ممکن است در پوست های حساس رخ دهد این تاثیرات جانبی در چند روز اول درمان است و پس از دوره ای کوتاه مدت از بین می رود .
7 – یکی از نادرترین عوارض جانبی لیزر ممکن است تبدیل رنگ پوست به رنگ بنفش در منطقه تحت درمان باشد که کمتر دیده شده است .
8 – یکی دیگر از اثرات لیزر موهای زائد که نادر ولی قابل توجه است عفونت منطقه تحت درمان می باشد . برای همین بسیار مهم است که منطقه مورد نظر را تمیز نگه داشته تا مراحل درمانی طی شود .
9 – وجود علائم و اختلال هورمونی یکی از نکات بسیار مهم است که باید مورد توجه قرار گیرد مخصوصا در افرادی که بسیار پرمو می باشند زیرا می تواند تاثیرات مخربی به همراه داشته باشد .
10 – عمل لیزر ممکن است تاثیرات نظیر تبخال های مکرر داشته باشد برای همین باید پس از فرایند لیزر از داروهای خاصی در طولل درمان استفاده شود .
در نهایت باید به این جمله اشاره داشت که لیزر گرچه یک متدد کاملا جدید و راحت برای رفع نیازها می باشد ولی همانند بسیاری از روش ها نیز دارای تاثیرات منفی در کنار تاثیرات مثبت است و توجه به عوارض لیزر موهای زائد می تواند نتیجه گیری مطلوبی در انتها برای شما داشته باشد .