لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد به معنای از بین بردن موهای اضافه بدن با استفاده از قرار گرفتن در معرض پالس های نور لیزر می باشد این کار باعث از بین رفتن فولیکول مو می شود . این تجربه در حدود 20 سال پیش و در اوایل دهه 90 میلادی قبل از آنکه به صورت تجاری انجام گیرد مورد تست و آزمایش بوده است . یکی از اولین مقالات منتشر شده در این زمینه توسط گروهی از پزشکان عمومی ماساچوست در سال 1998 میلادی بوده است . هم اکنون اثر پذیری لیزر موهای زائد توسط گروه متخصص پوست و مو مورد تایید می باشد . این عمل به طور عمده در کلینیک ها و حتی در خانه ها به وسیله دستگاه های طراحی شده صورت می پذیرد . بررسی های بسیاری در مورد متدها , امنیت و تاثیر پذیری این فرایند صورت گرفته است و حتی اثر پذیری آن در بخش ادبیات پوست نیز منتشر گردیده است .

مکانیسم عمل لیزر موهای زائد

اصول اولیه ای که در فرایند لیزر مو مطرح است تطبیق یک طول موج خاص از نور و مدت زمان پالس آن برای به دست آوردن اثری مطلوب در کمترین برخورد با پوست است . لیزر پوست می تواند باعث ایجاد آسیب موضعی در محل مورد نظر شود و این کار به خاطر عدم تولید ماده ملانین در بدن است دقیقا مکانیسم این عمل همانند حمام آفتاب گرفتن می باشد و این کار باعث کاهش رشد مو می شود . نور بیشتر توسط اجسام تیره جذب می شود بنابرین می توان انرژی لیزر را به وسیله ی ایجاد یک بستر تاریک در پوست جذب کرد این کار در واقع شدت و سرعت عمل لیزر موهای اضافه را بیشتر می کند و این کار می تواند به صورت طبیعی و یا مصنوعی صورت گیرد .

ملانین در نظر گرفته شده هدف اصلی در فرآیند لیزر موهای زائد به شمار می رود . ماده ملانین به طور طبیعی در پوست وجود دارد و تاثیر مستقیم در رنگ پوست و موی هر فرد دارد . دو نوع ملانین در مو وجود دارد یکی Eumelanin نام دارد که به مو رنگ مشکی و قهوه ای می دهد از طرفی pheomelanin باعث ایجاد رنگ قرمز و بلوند در مو می شود .

از آنجا که فرآیند فوتون های نور لیزر یک فرآیند انتخابی می باشد تنها آن دسته از افراد که موهای سیاه و قهوه ای دارند می توانند عمل لیزر را انجام دهند . پوست روشن به همراه موی مشکی بهترین ترکیب را تشکیل می دهند , تاثیر پذیری بالا داشته و بهترین نتایج را شامل می شود . اگرچه امروزه دستگاه ها به قدری پیشرفته هستند که می توان افرادی که موهای مشکی با رنگ پوست تیره دارند را مورد هدف قرار دهد .

استفاده از فرآیند برداشت موهای اضافه به وسیله ی لیزر از سال 1997 در جریان بوده و در ایالت متحده توسط سازمان غذا و دارو آمریکا FDA نیز مورد تایید قرار گرفته است . در تعریف FDA آمده است که لیزر موهای زائد در دراز مدت به معنای کاهش رشد موهای زائد در طول یک دوره درمان مخصوص است . زیرا بسیاری از بیماران بعد از یک دوره زمانی شاهد رشد مجدد موهای اضافه در مناطق تحت درمان هستند . اگرچه درمان به وسیله ی لیزر تعداد موهای کل بدن را به صورت دائم کاهش می دهد ولی هیچ گاه نمی تواند باعث عدم رشد کامل آن شود .

لیزر موهای زائد امروزه به دلیل تاثیر پذیری بالا در کنار سرعت آن به یکی از محبوب ترین متدهای درمانی تبدیل شده است . اگرچه برخی از اثر بخشی ها به مهارت و تجربه ی اپراتور لیزر بر می گردد ولی از طرفی انتخاب و در دسترس بودن فن آوری مورد نیاز در لیزر نیز بسیار مهم می باشد . در بسیاری از کشورها از جمله آمریکا این فرآیند می تواند توسط هر فردی صورت پذیرد ولی در بسیاری از کشورها این کار باید تنها توسط دکتر و متخصصان انجام گیرد .